Dezbatere FSE „Spiru Haret“ Libertate prin educație

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a organizat pe 5 octombrie 2017, cu ocazia Zilei Mondiale a Educației, o dezbatere la care au participat peste 400 de delegați din toată țara. Printre invitați s-au numărat reprezentanți ai Guvernului, ai principalelor partide parlamentare, ai societății civile, cadre didactice, părinți, elevi, studenți, jurnaliști și lideri de sindicat.

Acțiunea a fost deschisă de către președintele FSE „SPIRU HARET“, Marius Ovidiu Nistor.

Acesta a prezentat o scurtă istorie a acestei zile, aducând aminte că Ziua de 5 octombrie a fost declarată de către UNESCO „Ziua Mondială a Educației” pentru a marca semnarea, în 1966, a „Recomandării UNESCO/OIM privind statutul profesorilor”, document de referinţă privind cadrele didactice la nivel internaţional.

„Tema Zilei Mondiale a Educației din acest an, este centrată pe ideea libertății actului educațional, care implică, în mod obligatoriu, responsabilizarea cadrului didactic: ”Teaching in Freedom, Empowering
Teachers”. Pentru noi, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, evenimentul de astăzi are o
dublă semnificație: în primul rând este aniversarea profesiei noastre și vreau să mă folosesc de acest moment să vă spun „LA MULțI ANI“, iar în al doilea rând este forma prin care federația noastră, dar și invitații – pentru că avem alături de noi și reprezentanți ai partidelor politice, ai Guvernului României, ai celorlalte organizații sindicale, ai elevilor și părinților – am ales să ne spunem punctele de vedere față de direcția în care se îndreaptă învăță­ mântul românesc.

Anul acesta noi am adaptat sloganul Internaționalei Educației, transformându-l în „Profesori liberi, profesori puternici!“. Poate vi se pare ciudată opțiunea noastră, însă fiecare dintre noi înțelegem libertatea în mod diferit.
• Un profesor liber este un profesor care-și exercită meseria cu pasiune și cu dăruire.
• Un profesor liber este un profesor care nu este supus unor constrângeri financiare și materiale.
• Un profesor liber este un profesor care are curajul să-și exprime liber opiniile.
• Un profesor liber este un profesor care nu este sclavul birocrației.
• Un profesor liber este un profesor care numai pe baza calităților morale și profesionale poate accede la o funcție de conducere.

Plecând de la mesajul de anul acesta, noi am extins semnificația lui, considerând că adevărata libertate a individului și a societății nu se vor obține niciodată în afara educației. Dacă vom continua să nu acordăm educației importanța necesară, să nu investim în școală și în formarea continuă a tinerilor, vom deveni o societate ușor de manipulat și de condus“, a declarat Marius Ovidiu Nistor.

Președintele FSE „Spiru Haret“ a adăugat că sloganul zilei 5 octombrie, purtat pe tot mapamondul, ne
trimite către un sistem de învățământ ideal, funcţional şi orientat spre o educație de calitate. „Putem vorbi, însă, despre un învățământ funcțional, despre libertatea actului didactic, atunci când dascălul nu are la dispoziție resursele necesare pentru înfăptuirea lui, iar unitățile de învățământ nu au dotare corespunzătoare? Cu siguranță, nu.

(…)

Atât timp cât munca la catedră înseamnă lipsuri materiale, recunoaştere socială minimă, un mediu de lucru incert şi tensionat, profesia nu va avea atractivitatea necesară aducerii resursei
umane înalt calificate. Şi acest lucru se vede, în fiecare an, la examenele de titularizare şi la sesiunile de testare.
1. Libertatea cadrului didactic înseamnă:
• o şcoală în care nu ar trebui să se pună problema imixtiunii politicului;
• o şcoală în care dascălul să nu se întrebe dacă finanţarea unității de învățământ și siguranța locului de muncă depind de culoarea politică a primarului, a consiliului local sau a inspectorului
şcolar.
2. Şi nu în ultimul rând, libertatea şi „responsabilitatea profesorului presupune înţelegerea şi acceptarea libertăţii şi responsabilităţii celorlalţi parteneri ai actului educaţional – elevul şi
părintele. Înseamnă asumarea faptului că manifestarea libertăţii tale nu presupune încălcarea libertăţii celuilalt.
Acesta ar trebui să fie rostul regulilor – evident, al regulilor raţionale, izvorâte din necesitatea unei educaţii de calitate, care să urmărească în primul rând interesul tinerilor.

Sistemul nostru de învăţământ este sufocat de reguli aberante, adoptate nu dintr-o necesitate obiectivă, ci, parcă, dintr-o nevoie de manifestare a puterii cu orice preţ şi dintr-o dispoziţie
maladivă de a dărâma, fără a şti ce se va pune în loc. Şi cel mai bun exemplu este avalanşa de pseudo-reforme educaţionale, permanent începute şi niciodată finalizate. Iar efectele, după 27 de ani, se văd…

Astăzi, într-o zi cu semnificație deosebită pentru cadrele didactice din toată lumea, facem apel la rațiunea tuturor factorilor de decizie din România să nu transforme învățământul în spațiu de confruntare politică! Este nevoie de eforturi conjugate pentru a îndrepta educația pe o linie ascendentă. Cel mai păgubos lucru pentru învățământul românesc este ambiția fiecarei echipe guvernamentale de a iniția un nou „început de drum”! Există în acest moment un proiect național – „România educată” – care se construiește treptat (la inițiativa Administrației Prezidențiale), plecând de la consultarea tuturor factorilor cu responsabilitate directă sau indirectă în domeniul educației și cercetării, propunându-și obiective pentru orizontul 2018 – 2030. Poate că nu este perfect, însă avem nevoie de o viziune și o strategie care, odată asumate, să fie urmate pe termen mediu și lung, indiferent de culoarea politică a guvernărilor!“, a concluzionat Marius Ovidiu Nistor.

A urmat apoi liderul Partidului Național Liberal, Ludovic Orban, care a ținut ureze „La mulți ani“ tuturor cadrelor didactice. „Din păcate, orice ministru al educației care a fost pe acest scaun, a vrut să-și pună amprenta asupra sistemului.

După părerea mea, politicul trebuie să intervină cât mai puțin în activitatea școlii. Cred că forțele politice trebuie să renunțe la tentativa aceasta de politizare forțată, iar acest lucru poate fi stimulat și de dumneavoastră, fiind liberi, nelăsându-vă influențați.

Societatea arată în mare parte așa cum arată educația. Ceea ce faceți dumneavoastră de fapt prefigurează viitorul societății“, a declarat Ludovic Orban. A urmat doamna senator Ecaterina Andronescu, care le-a urat celor prezenți să aibă energia și puterea să o ia în fiecare zi de la capăt și să plece la sfârșitul zilei cu bucuria misiunii îndeplinite.

La rândul său, ministrul Educației, Liviu Marian Pop, a precizat că cel mai bun mijloc de a educa în spirit liber este să îi dai șansa elevului să aleagă, pentru că dezvoltarea înseamnă, înainte de orice, manifestarea propriei personalități. În încheire acesta a făcut și promisiunea potrivit căreia educația
va avea în 2018 cel mai mare buget din ultimi 10 ani. Au mai luat cuvântul Sorin Câmpeanu – președintele Consiliului Național al Rectorilor, Florian Lixandru Inspector școlar general ISMB, Daniela Vișoianu – Președinte Coaliția pentru Educație, Iulian Cristache – Președinte FNAP-IP, Ioana Băltărețu – Președinte Consiliul Național al Elevilor, Alexandru Manda – Președinte Asociația Elevilor
Constanța și Anton Hadăr – Președinte FNS „ALMA MATER“.În cea de-a doua parte a acțiunii, membrii de sindicat au avut posibilitatea să pună întrebări invitaților. Printre problemele ridicate de participanți s-au numărat: situația privind manualele și auxiliarele, operarea în programul EDUSAL și încheierea noului contact, evaluările la Bacalaureat, salarizarea diferențiată, finanțarea de bază, problemele din mediul rural, problemele din învățământul profesional și tehnic, situația persoanelor necalificate din sistem, legea salarizării, efectele schimbării sistemului de contribuții, executarea
hotărârilor judecătorești cu obiectiv plata diferențelor salariale și cele cu plata de daune-interese moratorii, voucherul de vacanță, regulamentul-cadru privind sporurile pentru condiții de muncă, procentul din PIB alocat educației etc.

Sursa: www.scoalaromaneasca.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *